Massa lag, tröttsamt gameplay och ragequit-humör hos spelarna blev nyckelorden under Epic Games första Summer Skirmish E-sport turnering och visade på de utmaningar som fortfarande finns för battle royale som en åskådarvänlig sport. Tidigare i juli 2018 anordnade Fortnite-studion Epic Games sitt första officiella och storskalade e-sport event, Summer Skirmish, som bestod av flera Fortnite turneringar under åtta veckor med en total prissumma på drygt 8 miljoner dollar. Allt som egentligen krävs för att kunna växa till en E-sport betting vänlig sport med attraktiva E-sport odds!
Syftet med eventet var att försöka visa på Fortnites E-sport potential, E-sportens utveckling i allmänhet och streamades via Twitch. Tanken var att spelbolagen skulle stå där och spotta ut oddsbonusar efter oddsbonusar till spelare för att använda på Fortnite-matcher.
Epic Games officiella sändning nådde hela 145000 unika tittare och var den högsta tittarsiffran den veckan. Upp mot hundra olika Fortnitespelare och streamare tävlade i turneringen, delades upp i 48 lag och spelade om ett första pris på lite drygt 500000kr. Tyvärr ansågs hela livestreamförfarandet vara en enda stor fadäs och en mindre katastrof. Hela turnering hölls online där individuella spelare kunde sända just sin playthrough på sina egna Twitch streams och custom matchmaking gjorde att alla tävlanden kunde spela i samma spel.
Trots stödet från Epic Games servrar var turneringen fylld med lag, vilket gjorde gameplay uppenbart svårt. Vid ett tillfälle fångades flera spelare i ett oundvikligt stormväder som är en spelmekanik som begränsar spelområdet över tid. Detta föranledde orättvisa skador på HP:n och minskade synfälet drastiskt.
Hackigt och segt gameplay var också tämligen utbrett med deltagare som föll ned från byggnader och missade en massa självklara skott. Distans-kills visade sig vara orimligt svårt när spelare shufflade oregelbundet och onaturligt över fältet. Man hade verkligen inte velat ha några bets på den här turneringen...
Katastrof.
Ta det här som ett exempel på varför man än så länge behöver ett ordentligt LAN och lokal för att kunna hålla liknande en-masse streaming. Ungefär som den som samma Epic Games hade under turneringen vid årets E3. Men det var inte bara uppkopplingen som var ett problem. På grund av upplägget blev den givna strategin för många spelare att campa, gömma sig och vänta ut motståndarna vilket resulterade i en riktigt tråkig underhållning. Man prioriterade Team-wins över in-game kills vilket var helt fel och förstörde allt.
Även om det här var en riktig tabbe av Epic Games så förblir Fortnite en attraktiv utmanare och kan mycket väl bli en framtida E-sport genre. Det gäller bara att hitta den gyllene kombon med åskådarvänlighet, felfri uppkoppling och rätt tävlingsformat, något som inte bör vara allt för svårt att få till i Fortnite!
Hos spelbolagen nedan hittar du breda spelmarknader med E-sport betting:
Prova vettja, och lycka till!